گفتگوی دکتر سید محسن میر سرپرست موزه با خبرگزاری ایرنا : کرونا و تاخیر در رونمایی از سردیس‌ مدال‌آوران المپیک

گفتگوی دکتر سید محسن میر سرپرست موزه با خبرگزاری ایرنا : کرونا و تاخیر در رونمایی از سردیس‌ مدال‌آوران المپیک
دکتر سید محسن میر سرپرست موزه ملی ورزش در گفت و گو با ایرنا از آماده‌سازی ۱۳ سردیس قهرمانان المپیک و پارالمپیک در تالار مشاهیر ورزش کشور خبر داد و گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا و ممانعت از برگزاری هرگونه همایش، رونمایی از سردیس‌ها به زمان دیگری موکول شد.

 

«دکترسید محسن میر» روز دوشنبه در گفت ‌و گو با ایرنا افزود: با افتتاح تالار مشاهیر ورزش کشور در سوم تیر ماه امسال از ۶ تندیس مدال‌آور المپیکی «محمدمهدی یعقوبی»  دارنده نشان نقره المپیک ۱۹۵۶ ملبورن و دارنده مدال نقره مسابقات جهانی ۱۹۵۱ فنلاند، «محمدابراهیم سیف‌پور سعدآبادی» دارنده برنز بازی‌های المپیک ۱۹۶۰ رم در کشتی آزاد، «امامعلی حبیبی گودرزی» دارنده نخستین طلای بازی‌های المپیک ایران در ۱۹۵۶ ملبورن در کشتی و «علی میرزایی» دارنده مدال برنز المپیک ۱۹۵۲ فنلاند در وزنه‌برداری،  تندیس «محمود ملاقاسمی تبریزی» دارنده مدال برنز المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی و تندیس مرحوم «سیامند رحمان»  دارنده مدال طلای بازی‌های پاراالمپیک ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ریو رونمایی و قرار شد از این پس هرماه همین تعداد سردیس رونمایی شود.

رسانه جدید

 وی ادامه داد: به همین منظور در تیرماه امسال هم سردیس پنج قهرمان المپیک و یک مدال‌آور پارالمپیک و یک شهدای ورزشکار به نام‌های «جعفر سلماسی» وزنه‌بردار و نخستین مدال‌آور المپیکی ورزش ایران در بازی‌های ۱۹۴۸ لندن، «سیدعلی اکبر حیدری» دارنده برنز کشتی آزاد المپیک ۱۹۶۴ توکیو، «محمدعلی صنعتکاران» دارنده مدال برنز المپیک ۱۹۶۴ و یک طلا و نقره رقابت‌های قهرمانی جهان، «محمد نصیری» دارنده سه مدال طلا، نقره و برنز المپیک و پنج طلای قهرمانی جهان، «عبدالله موحد» دارنده طلای المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی و پنج طلای قهرمانی جهان، مرحوم «سیامند رحمان» دارنده طلای پارالمپیک ۲۰۱۲لندن و ۲۰۱۶ ریو  و شهید پهلوان «ابراهیم هادی» ساخته و آماده رونمایی است.

سرپرست موزه ملی ورزش اضافه کرد که کمیته ملی المپیک بر اساس وعده‌ای که به جامعه ورزشکاران داده است، این سردیس‌ها آماده رونمایی است اما به دلیل ممانعت از برگزاری هر گونه همایش توسط ستاد مقابله با کرونا  امکان رونمایی وجود ندارد.

دکتر سید محسن میر این را هم گفت: البته پیشنهاد رونمایی مجازی تنها با حضور این مدال‌آوران هم مطرح شده است اما به دلیل گستردگی ویروس کرونا به زمان  دیگری موکول شده است.

وی ادامه داد که حتی سردیس‌های مدال‌آوران المپیک در مردادماه جاری هم ساخته و برخی در حال اتمام است که این سردیس‌ها مربوط به «ناصر گیوه‌چی» دارنده نقره المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی ‌کشتی آزاد، «ابراهیم جوادی» دارنده برنز کشتی آزاد المپیک ۱۹۷۲ مونیخ و چهار طلای قهرمانی جهان، «رحیم علی‌آبادی» دارنده نقره المپیک کشتی فرنگی ۱۹۷۲ مونیخ  و یک نقره و برنز جهان، «منصور برزگر» دارنده مدال نقره المپیک ۱۹۷۶ مونترال کانادا و یک طلا و ۲ نقره جهان، «عسگری محمدیان» دارنده ۲ نقره المپیک ۱۹۸۸ سئول و ۱۹۹۲ بارسلون و نقره قهرمانی جهان و «نیره عاکف» نخستین بانوی مدال‌آور پارالمپیک ۲۰۰۰ سیدنی در تیراندازی است.

سرپرست موزه ورزش توضیح داد: دربخش پارالمپیک، نحوه معرفی مدال‌آوران برای ساخت سردیس در تالار مشاهیر برعهده رییس کمیته پارالمپیک است که تاکنون سردیس مرحوم «سیامند رحمان» و «نیره عاکف» ساخته شده است و در فهرست این نهاد ورزشی سردیس‌های «قادر مدبر» دارنده طلای پارالمپیک ۱۹۹۶ آتلانتا در دوومیدانی،   «اعظم خدایاری» دارنده برنز پارالمپیک ۲۰۰۴ آتن، «مختار نورافشان» دارنده طلا و ۲ نقره دوومیداانی پارالمپیک ۱۹۹۶ آتلانتا، «زهرا نعمتی» دارنده طلای پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن، «علی کشفیا» دارنده طلای پارالمپیک در والیبال، «ساره جوانمردی» دارنده مدال طلای پارالمپیک ریو و  برنز پارالمپیک لندن و «محمدرضا رضایی جابری» دارنده طلای پارالمپیک در دوومیدانی قرار دارند.

به گفته دکتر سید محسن میر طرح ساخت سردیس قهرمانان المپیک تا فروردین ماه سال ۱۴۰۰  ادامه دارد و در مجموع سردیس ۵۵ مدال‌آور در تالار مشاهیر جانمایی می‌شود.

وی گفت که اگر به زودی نتوانیم این سردیس‌ها را رونمایی کنیم اما در شرایط بهتر که اجازه برگزاری همایش توسط ستاد کرونا صادر شود، سردیس‌های ساخته شده یکجا رونمایی خواهد شد.

نحوه ساخت این سردیس‌ها به ترتیب از ابتدای حضور ایران در المپیک ۱۹۴۸ آغاز شد که ملاک آن رعایت عدالت است. البته از بین ۵۵ مدال‌آور طی ۶۸ سال ۱۱ قهرمان فوت کردند که قرار است طی هر ماه سردیس یکی از این پیشکسوتان رونمایی شود.

قرار است با پایان این طرح، سردیس‌های  قهرمانان و پیشکسوتان در بازی‌های آسیایی و جهانی از سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گیرد.

خبر

 

۲۰ اَمرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۰۰

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

ما را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید

ارتباط با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ، موزه ملی ورزش،المپیک،پارالمپیک
کدپستی :1995614336
نمابر : 26203374 
تلفن :26203396-021
  16- 021-27615314 
ایمیل : museum@olympic.ir

پیوندها

پیوندها
پیوندها
 پیوندها   پیوندها

پیوندها