«صالحی امیری» با تاسیس موزه ملی ورزش قدم ماندگاری در ورزش کشور برداشت

«صالحی امیری» با تاسیس موزه ملی ورزش قدم ماندگاری در ورزش کشور برداشت
مدیر موزه ورزش ایران گفت: در موزه ورزش بزرگترین آرشیو عکس از استاد میرابوالقاسم فارسی وجود دارد که شامل عکس های پنج دوره از بازی های المپیک و دو دوره از بازی های آسیایی است.
به گزارش گروه ورزشی سورپرس؛ سپیده گلیجانی مقدم مدیر موزه ورزش ایران همزمان با ۲۸ اردیبهشت روز جهانی موزه در خصوص اقدامات انجام شده در این موزه گفت: تا کنون ۱۱۴ سردیس پیشکسوتان و قهرمانان نامدار ساخته شده است که از این عدد تعدادی مربوط به مدال آوران المپیک و پارالمپیک و دارندگان مدال های بازی های آسیایی و همچنین سردیس چهره های ماندگار فوتبال و چهره های ماندگار ورزش است تعدادی از این سردیس ها در مراسم های مختلف و با حضور پیشکسوتان و مسئولین ورزش کشور  رونمایی شده است.
 
وی ادامه داد: روز گذشته و همزمان با روز جهانی موزه نیز مقرر بود مراسم رونمایی از سردیس چهره های ماندگار حسن غفوری فرد،اکبر ترکان،محمد رضا یزدانی خرم و ابولقاسم فارسی برگزار شود که با توجه به دستورالعمل اجرایی استانداری تهران و تعطیلی به دلیل آلودگی هوا این مراسم  لغو و به زمان دیگری موکول شد.
 
گلیجانی مقدم هدف اصلی راه اندازی این موزه را حفظ و صیانت از ارزش های ورزشکاران و میراث ورزش  عنوان کرد و افزود : ارائه خدمات آموزشی و فرهنگی، ترویج شعار المپیک و معرفی تاریخ کهن ایران ،شناسایی ریشه های ورزش به نسل جدید و شناسایی تاریخ ورزش ایران  از دیگر اهداف موزه ملی ورزش ایران است.
 
مقدم اظهار داشت: حجم زیادی از مدال ها و کاپ های ارزشمند ورزشکاران و پیشکسوتان در منازل بوده که طی فراخوانی که از ۳ سال پیش تا به امروز انجام شده باعث شد که تا به امروز حدود ۲۶۰۰ شی ء با ارزش به موزه ملی ورزش اهدا شود همچنین موزه ورزش برای پیشکسوتان عزیز به یک قطب فرهنگی تبدیل شده و با برگزاری رویدادها و مراسم تجلیلی که به صورت ماهیانه از این بزرگان ورزش انجام می شود.
 
وی ضمن قدردانی از زحمات صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک در راه اندازی موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک  اظهار داشت :تمامی اقدامات انجام شده و فعالیت های در دست اقدام این موزه منبعث از افکار و اندیشه های   دکتر صالحی است و قطعا موزه ورزش که با دیدگاه و حمایت های رییس کمیته ملی المپیک شکل گرفت در آینده تاریخ مصور ورزش کشور خواهد بود که از دوران مدیریت ایشان به جا مانده است.
 
مدیر موزه ورزش شناسایی مرمت و بازسازی مدارک مربوط به ورزشکاران  و رویدادها را از فعالیت های دیگر این موزه دانست و عنوان کرد: در موزه ورزش بزرگترین آرشیو عکس از استاد میرابوالقاسم فارسی وجود دارد که شامل عکس های پنج دوره از بازی های المپیک و دو دوره از بازی های آسیایی است. این آرشیو حدود ۱۰۸ هزار قطعه عکس است که منتخبی از این عکس ها بر روی سایت موزه نیز قابل بازدید است.
 
وی افزود: موزه ملی ورزش دارای مجموعه ای غنی شامل مدال ها ، کاپ ها، آثار هنری ، تندیس ها، انواع مشعل،مسکات ، لوازم ورزشی ، انواع یادگاری ، بج و… از افتخارات ورزشگاران و فدراسیون ها است و مجموع اشیاء اهدایی و امانی به موزه ملی ورزش ۲۶۰۰ عدد شی می باشد که اطلاعت همه ی اشیاء در سامانه جام (یکپارچه سازی اموال منقول فرهنگی و تاریخی) وزارت میراث فرهنگی ثبت شده است.
 
مقدم  با بیان اینکه هدف گذاری اصلی  ما در موزه ملی ورزش این است که این موزه در آینده به عنوان یکی از ۵ موزه ی برتر دنیا شود  گفت:اگر در حال حاضر  ورزش قهرمانی به جایگاه خوبی در دنیا رسیده نتیجه تلاش های بزرگانی مانند تختی و پیشکسوتان بوده که  این موضوع  امروزه به خوبی در موزه ملی ورزش به نمایش گذاشته شده است.
 
مدیر موزه ملی ورزش کشور  افزود:مجموع سردیس های ساخته شده از قهرمانان المپیک و پارالمپیک، چهره های ماندگار فوتبال، طلایه داران بازی های آسیایی، چهره های ماندگار ورزش کشور، شهدا ورزش ۱۲۲ عدد می باشد که تا به امروز تعدای  با حضور ورزیر ورزش، نمایندگان و رییس مجلس شورای اسلامی، شهردار تهران، روسای فدراسیون ها و خانواده های قهرمانان رونمایی شده است.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد :موزه ملی ورزش شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۳ بعدظهر برای عموم بازید دارد.
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۸:۴۱

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

ما را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید

ارتباط با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ، موزه ملی ورزش،المپیک،پارالمپیک
کدپستی :1995614336
نمابر : 26203374 
تلفن :26203396-021
  16- 021-27615314 
ایمیل : museum@olympic.ir

پیوندها

پیوندها
پیوندها
 پیوندها   پیوندها

پیوندها