مصاحبه دکتر سید محسن میر با خبرگزاری ایرنا

مصاحبه دکتر سید محسن میر با خبرگزاری ایرنا
تاکنون ۴۰ تندیس مدال‌آوران المپیک و پارالمپیک ساخته شده است
تهران- ایرنا- سرپرست موزه ملی ورزش المپیک و پارالمپیک از ساخت ۴۰ تندیس ورزشکاران مدال‌آور المپیک و پارالمپیک تا به امروز خبر داد و گفت: این ۴۰ تندیس در گنجینه موزه ورزش قرار دارد و ۲۰ تندیس دیگر هم ساخته شده و در حال انتقال به موزه است.

سید محسن میر روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: کمیته ملی المپیک بر اساس برنامه‌ریزی قرار بود هر ماه از پنج تا ۶ تندیس رونمایی کند که به دلیل ممانعت از برگزاری هرگونه همایش توسط ستاد مقابله با کرونا،  امکان رونمایی وجود نداشت.

وی ادامه داد: اما برنامه ساخت تندیس قهرمانان توسط کمیته نه تنها متوقف نشد بلکه هر ماه پنج الی ۶ تندیس ساخته شد تا در فرصت مناسب از آنها رونمایی کند که امروز و پس از ۸۶ روز از چهار تندیس المپیکی و یک تندیس پارالمپیکی رونمایی می‌شود.

 

رونمایی از 5 تندیس قهرمانان ورزش کشور 9 دی 1399


جعفر سلماسی نخستین مدال‌آور تاریخ ورزش ایران در رقابت‌های المپیک، سید عبداله مجتبوی آزادکار ایران و دارنده برنز المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی ، محمد علی صنعتکاران آزادکار و دارنده برنز المپیک ۱۹۶۴ توکیو، عسکری محمدیان آزادکار و دارنده ۲ نقره المپیک سئول و بارسلونا و مختار نورافشان صاحب چهار مدال طلا، ۲ نقره و یک برنز در دوومیدانی و پر مدال‌ترین مرد ایران در تاریخ پارالمپیک پنج مدال‌آوری هستند که تندیس آنها با حضور مقامات ارشد ورزش رونمایی می‌شود.

۵۵ سردیس مدال آوران المپیک و ۹ سردیس پارالمپیک

سرپرست موزه ملی ورزش می‌گوید: در مجموع تندیس ۵۵ مدال‌آور المپیکی در تالار مشاهیر ورزش جانمایی می‌شود که از این تعداد ۹ تندیس رونمایی شد و با رونمایی چهارتای دیگر طی امروز، شمار آنها به ۱۳ تندیس می‌رسد.

میر ادامه داد:  همچنین ۹تندیس مربوط به مدال آوران پارالمپیک و یک تندیس مربوط به شهید ورزش است. از بین تندیس‌های مرحوم «سیامند رحمان»، «نیره عاکف»، «قادر مدبر» دارنده طلای پارالمپیک ۱۹۹۶ آتلانتا در دوومیدانی، «اعظم خدایاری» دارنده برنز پارالمپیک ۲۰۰۴ آتن، «مختار نورافشان» دارنده طلا و ۲ نقره دوومیدانی پارالمپیک ۱۹۹۶ آتلانتا، «زهرا نعمتی» دارنده طلای پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن، «علی کشفیا» دارنده طلای پارالمپیک در والیبال، «ساره جوانمردی» دارنده مدال طلای پارالمپیک ریو و برنز پارالمپیک لندن و «محمدرضا رضایی‌جابری» دارنده طلای پارالمپیک در دوومیدانی تنها تندیس مرحوم رحمان و شهید ابراهیم هادی رونمایی شد و امروز هم دومین تندیس مدال آور پارالمپیک مربوط به مختارنور افشان رونمایی می‌شود.

وی گفت: در مجموع تندیس ۵۵ مدال آور المپیک و ۹ مدال‌آور پارالمپیک و یک شهید ورزشکار در تالار مشاهیر به مرور رونمایی می‌شود.  البته از بین ۵۵ مدال‌آور المپیک طی ۶۸ سال ۱۳ قهرمان و از پارالمپیک هم تنها سیامند رحمان فوت کردند.

کسب ۷۰ مدال المپیک در ۶۸ سال

میر درباره تعداد مدال های کسب شده در تاریخ المپیک ایران اعلام کرد: در این ۶۸ سال ۷۰ مدال توسط ۵۵ مدال آور کسب شده است که برخی ورزشکاران سه مدال و برخی ۲ مدال کسب کردند. مرحوم غلامرضا تختی سه مدال (یک طلاو ۲ نقره)، محمدنصیری سرشت در وزنه سه مدال (یک طلا، یک نقره و یک برنز) و هادی ساعی ۲ طلا و یک برنز کسب کرد.

وی گفت: مدال‌های المپیک در این ۶۸ سال در چهار رشته کشتی، وزنه برداری، تکواندو و دوومیدانی کسب شده است که در کشتی ۳۶، وزنه برداری ۲۴، تکواندو چهار و دوومیدانی یک نفر صاحب مدال شدند.
۱۳ دی ۱۳۹۹ ۰۸:۵۸

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

ما را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید

ارتباط با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ، موزه ملی ورزش،المپیک،پارالمپیک
کدپستی :1995614336
نمابر : 26203374 
تلفن :26203396-021
  16- 021-27615314 
ایمیل : museum@olympic.ir

پیوندها

پیوندها
پیوندها
 پیوندها   پیوندها

پیوندها