مصاحبه دکتر سید محسن میر مدیر موزه ملی ورزش با خبرگزاری ایرنا

مصاحبه دکتر سید محسن میر مدیر موزه ملی ورزش با خبرگزاری ایرنا
مصاحبه موزه ملی ورزش در خصوص برنامه ریزی ساخت سردیس های قهرمانان ورزشی در سال 1400
مدیر موزه ملی ورزش المپیک و پارالمپیک از ساخت و رونمایی ۸۰ سردیس مدال آوران در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: همچنین مجسمه تمام رنگی و کامل زنده یاد جهان پهلوان غلامرضا تختی هم تا پایان خردادماه رونمایی می‌شود.
 
«سیدمحسن میر» روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره رونمایی سردیس‌های المپیکی‌ها از سال ۹۹ گفت: تمام سردیس‌ها ساخته شده است اما به دلیل شیوع کرونا امکان رونمایی وجود نداشت و از سال گذشته ۳۰  سردیس المپین ها که ساخته شد تاکنون رونمایی نشده که قرار است تا اواخر خرداد یا اوایل تیرماه رونمایی شود.
 
وی درباره تصمیم شورای سیاست‌گذاری موزه ورزش برای سال ۱۴۰۰ توضیح داد: این شورا که در کمیته المپیک فعال است، تصمیم می گیرد سایر سردیس‌های مدال‌آوران آسیایی و جهانی و پاراآسیایی براساس اولویت چگونه ساخته شوند. در این مسیر ما از تجربه سال گذشته استفاده کردیم و براساس تصمیم گیری امسال ۸۰ سردیس به صورت ترکیبی از قهرمانان ورزشی در بازی‌های آسیایی در بخش انفرادی و تیمی ساخته و رونمایی خواهد شد. البته با توجه به حجم بالای مدال در بازی‌های آسیایی، ساخت سردیس‌ها طی فرایندی چهارساله خواهد بود.
 
مدیر موزه ملی ورزش ادامه داد: ایران در مجموع حضورهای خود در بازی‌های آسیایی ۵۵۲ مدال در بخش انفرادی کسب کرده است که ۱۷۵ مدال‌آور آن طلایی هستند؛ حال در این شورا تصمیم گیری شد تا سردیس ۳۰ نفر اول مدال‌آور طلایی یعنی از بازی‌های آسیایی۱۹۵۲ دهلی‌نو تا ۱۹۷۴ تهران ساخته شود. البته تعداد زیادی از مدال‌آوران طلایی بازی‌های آسیایی المپیکی هستند که پیش‌تر سردیس آنها در بخش المپیک ساخته شده و تکرار نمی شود.  
 
«میر» در ادامه افزود: از بین این ۸۰ سردیس ۱۵ سردیس به پیشکسوتان تاریخ فوتبال ایران اختصاص دارد که از دل بازی‌های آسیایی در بخش رشته‌های تیمی هستند. در بازی‌های آسیایی ۶ رشته تیمی فوتبال، بسکتبال، واترپلو، هندبال، کبدی و الیبال حضور داشتند که فوتبال در طول بازی‌ها بیشترین افتخار آفرینی را باکسب چها رمدال طلا، دو نقره و یک برنز داشته است.
 
 وی درباره نحوه انتخاب افراد فوتبالی توضیح می دهد: شورای سیاستگذاری با حضور افراد کارشناس و خِبره فوتبال تشکیل شده و قرار است فهرستی را ارائه کنند که نخستین سردیس‌ها همزمان با افتتاح تالار مشاهیر فوتبال رونمایی می‌شود. این تالار در طبقه اول موزه ملی ورزش قرار دارد. البته در مرحله بعد سردیس مربیان و دوران هم ساخته خواهد شد.
 
مدیر موزه ملی ورزش در بخش دیگری اظهارداشت: همچنین ۱۱ سهمیه به پارالمپیک اختصاص داده شده که دو سردیس متعلق به زنان است.
 
وی اضافه کرد: در این فهرست ۸۰ نفره ۲۰ سهمیه به کارگزاران ورزش اختصاص داده شده که در تاریخ ورزش اثرگذار بودند و تعدادی از اسامی را فدراسیون‌ها معرفی کردند و تعدادی هم توسط موزه ارائه شده است. در مجموع  ۱۰۰ نام  اثرگذار احصاء شده که در شواری سیاستگذاری موزه ورزش در نیمسال دوم برنامه‌ریزی برای ساخت ۲۰ کارگزار ورزش انجام می‌گیرد.
 
وی افزود: چهار سهمیه دیگر برای سردیس پیش بینی شده که به مدال آوران بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو اختصاص دارد.
 
مدیر موزه ورزش تاکید کرد که تمام سهمیه‌ها به صورت ترکیبی از همه گروه‌ها بوده و در فرایندی چهارساله ساخته و رونمایی خواهد شد.
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۴۷

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

ما را درشبکه های اجتماعی دنبال کنید

ارتباط با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ، موزه ملی ورزش،المپیک،پارالمپیک
کدپستی :1995614336
نمابر : 26203374 
تلفن :26203396-021
  16- 021-27615314 
ایمیل : museum@olympic.ir

پیوندها

پیوندها
پیوندها
 پیوندها   پیوندها

پیوندها